VÆGTKRAV OG REGLER FOR AUTOCAMPERE

Da enhver autocamper kun er tilladt på vejen med en vis totalvægt, spiller de lovmæssige og tekniske krav til køretøjsvægt en særlig rolle, når man vælger og konfigurerer ens nye autocamper. Derfor er det vigtigt at vide ved konfigurationen af vognen og ved valg af ekstraudstyr at være opmærksom på de tekniske og lovmæssige bestemmelser ift. din vogns vægt. Lovkravene til autocamperes vægt er en del af Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2021/535 af 31. marts 2021 (indtil 30/2022: Kommissionens forordning (EU) nr. 1230/2012 af 12. december 2012). Disse skal tages i betragtning, når du vælger og konfigurerer din nye autocamper, så du ved overtagelsen overholder de regler, der er gældende.

Den teknisk tilladte totalvægt

Køretøjets teknisk tilladte totalvægt er den, der er angivet i registreringsattesten (punkt F.1 på attesten). Det betegner den maksimale vægt, som et køretøj må veje, når det er læsset med last (f.eks. 3.500 kg). Hvis den teknisk tilladte totalvægt overskrides under kørsel, er der risiko for bøder i mange europæiske lande, inklusive Danmark.

Da du som chauffør er ansvarlig for at overholde den teknisk tilladte totalvægt, bør du indhente viden ifølge din autocamper og sørge for, at den tilladte totalvægt ikke overskrides.

Du kan finde den teknisk tilladte totalvægt for hver vogn i de tekniske data vist i vores kataloger eller her på hjemmesiden under hver vogn.

 

Vægten i køreklar stand

Vægten i køreklar stand refererer til køretøjets vægt inklusive dets karosseri, dets fast udstyr (møbler, køkkenudstyr, den 90% fyldte brændstoftank, reservehjul, reservehjulsholder, værktøj, olier) samt chaufførens vægt, beregnet som en fast værdi på 75 kg.

Følgende indgår i vægten i køreklar stand:

  • Vognens egenvægt inkl. karosseri og drivmidler (smøreolier, oliefiltre, kølemidler, værktøj og bagage)
  • Standardudstyr fra fabrikken, f.eks. den standardpakkede konfiguration af vognens udstyr med de funktioner, der kræves i forhold til hele standarden, forudsat at den ikke kræver yderligere specifikationer af konfigurations- eller tilbehørsvægt.
  • Ferskvandstank, der er fyldt 100% under kørsel (kapacitet fra start til 10, 20 eller 40 liter afhængigt af køretøj), samt alugasflasker, der er fyldt 100% og som vejer 90 kg.
  • Brændstoftanken der er fyldt 90% ift. sin kapacitet.
  • Førerens vægt er allerede medregnet i vægten i køreklar tilstand og regnes derfor ikke med i udregningen af de tilladte passagerers vægt.

Den tilladte passagervægt fastlægges på baggrund af de typegodkendelsesprocessen fastlagte tilladte sæder, bestemt af fabrikanten. I den forbindelse beregnes passagervægten som værende fast værdi på 75 kg pr. passager, inklusiv den faktiske vægt medregnes chaufførens 75 kg, som allerede indgår i vægten i køreklar tilstand.

Det tilladte personal under kørsel fremgår af de tekniske data for hver vogn.

Med udgangspunkt i køretøjet med det tilladte personal på 4, er det samlede passagerer beregnet til 225 kg (3 x 75 kg).

Antallet af tilladte sæder afhænger af den pågældende planlængning i standard konfiguration uden specialudstyr og tilbehør. Dette er det maksimalt mulige antal personer, der må transporteres ift. køreklar stand. Antallet af tilladte sæder afhænger dog af det enkelte køretøj og konfiguration ift. standardudstyr og tilbehør.

Antallet af tilladte sæder, førerens og passagerernes vægt

Fabrikanten bestemmer antallet af tilladte sæder i typegodkendelsesprocessen. Føreren og passagernes vægt medregnes som en fast værdi på 75 kg. 

Førerens vægt er allerede medregnet i vægten i køreklar tilstand og regnes derfor ikke med i udregningen af de tilladte passagerers vægt. 

Den tilladte passagervægt fastlægges på baggrund af de i typegodkendelsesprocessen fastlagte tilladte sæder, bestemt af fabrikanten. I den forbindelse beregnes passagerernes vægt også ud fra en fast vægt på 75 kg pr. passager, uanset deres faktiske vægt modregnes chaufførens 75 kg., som allerede indgår i vægten i køreklar tilstand. 

Det tilladte personantal under kørsel fremgår af de tekniske data for hver vogn.

Med udgangspunkt i et køretøj med et tilladt personantal på 4, er vægten af passagererne beregnet til 225 kg (3 x 75 kg).

Antallet af tilladte siddepladser angivet i vores salgsdokumenter refererer til den pågældende plantegning i standard konfiguration uden en specialudstyr og tilbehør. Dette er det maksimalt mulige antal personer, der må transporteres af køretøjet. Antallet af tilladte sæder afhænger dog af det enkeltes køretøjs vægt og akseltryk og kan reduceres ved m montering af specialudstyr og tilbehør.

Ahorn Canada autocamper
Ahorn autocamper

Den faktiske vægt

Køretøjets faktiske vægt er vægten, når det er i køreklar stand plus vægten af alt ekstraudstyr eller tilbehør, der er installeret på fabrikken.

Bemærk: Værdierne for den faktiske vægt gælder ifølge data fra den typegodkendelsesprocessen. Da de tekniske data er baseret på underlagt lovmæssigt tilladte afvigelser på +/- 5% i køreklar stand, påvirker afvigelser også den faktiske vægt.

 

Særligt udstyr og tilbehør

Specialudstyr og tilbehør refererer til alt det udstyr og alle de ekstra tilstandskonfigurationer, som ikke er en del af standardudstyret (fra fabrikken selv). Oplysninger om specialudstyr og tilbehør findes i vores salgsdokumenter. 

For at overholde den lovmæssigt fastsatte mindste nyttelast bestemmes ekstraudstyrets maksimale vægt af fabrikanten for hvert køretøj. Her refereres til den vægt, som er til rådighed for ekstraudstyr fra fabrikken, når den lovmæssigt fastsatte mindste nyttelast overholdes.

Bemærk: Installation af specialudstyr og/eller tilbehør medfører altid en reduktion af den resterende nyttelast.

 

Nyttelasten og minimumsnyttelasten

En autocampers nyttelast begrænses ved at trække vægten i køreklar stand, passagerernes og ekstraudstyrets maksimale vægt (fastsat af fabrikanten) fra den største tilladte totalvægt.

Det er lovbestemt, at en autocamper skal have en vis nyttelast til bagage og andet tilbehør for at opretholde en korrekt konfiguration af køretøjet. Denne såkaldte minimumsnyttelast beregnes som følger:

Minimum nyttelast kg = 10 x (n + L) Følgende gælder: n = maksimalt antal passagerer plus føreren og L = køretøjets samlede længde i meter.

Eksempel: For en autocamper med en længde på seks meter og tre godkendte sæder (inklusive føreren) er den mindste nyttelast 10 kg x (4 + 6) = 100 kg.

Bemærk: Da værdierne for minimumsnyttelasten overholdes er utroligt vigtigt og må ikke ignoreres, når autocamperen konfigureres. Her skal også tages hensyn til de lovmæssigt tilladte afvigelser på op til ± 5%, da disse kan medføre en reduktion af den faktiske nyttelast.

For at sikre overholdelse af den lovpligtige minimumsnyttelast har vi begrænset vægten til rådighed for specialudstyr og tilbehør hos produktkonfiguration for hvert køretøj i tekniske data.

Hvis køretøjets faktiske vægt stiger på grund af konfigurationen af specialudstyr og tilbehør i en sådan grad, at der ikke længere er nok frirum til at transportere de godkendte passagerer og den mindste nyttelast, skal du – afhængig af planlægningen – reducere antallet af tilladte sæder og/eller fravælge specialudstyr eller tilbehør for at kunne fortsætte konfigurationen.

Men selv uafhængigt af de lovmæssige krav til minimumsnyttelast og bagage (for hvert udstyrt køretøj), tage højde for at de lovligt tilladte tolerancer for vægten i køreklar stand påvirker den resterende nyttelast.

Hvis du bestiller køretøjet fra det foregående med specieludstyr og tilbehør med en grænse for vægten i køreklar stand og nyttelast på 207 kg, kan de for eksempel ændres som følger:

  • 3.500 kg teknisk tilladt totalvægt
  • 2.868 kg vægt i køreklar stand
    • 3 x 75 kg vægt af forreste og bagerste passagerer
    • 200 kg ekstraudstyr bestilt til konfigurationen af det specifikke køretøj = 149,6 kg resterende nyttelast (Bemærk: Den resterende nyttelast skal altid være over minimumsnyttelasten)

For at sikre, at den tilladte totalvægt ikke overskrides under kørsel, og at akseltrykket holdes inden for de lovligt tilladte værdier, er det vigtigt, at du overvåger den teknisk tilladte totalvægt.